Har du symptomer på depression?

Depression

Vi kan alle sammen føle os triste engang imellem og være kede af det. Men depression er ikke bare at være ked af det, men er en mental sygdom. Dog kan det tit snige sig ind på én og det kan være svært at skelne mellem hvornår man bare har en dårlig periode og hvornår man faktisk er begyndt at blive deprimeret. Det er dog nemmere at håndtere, hvis man fanger det tidligt i stedet for at gå rundt og have det dårligt længe og ikke håndtere problemet. Derfor er det også vigtigt at lægge mærke til symptomerne tidligt, så du kan få hjælp til at behandle depressionen, skulle den være der. Hvis du gerne vil læse mere om symptomer på depression og hjælp til det gennem terapi kan du læse mere på depression

Symptomer på depression

– At du er træt hele tiden. Hvis du finder dig selv værende trær konstant og have svært ved at stå op om morgenen, kan det være et tegn på stress. Depression kan både vise sig i at have besvær med at falde i søvn og ved at sove meget længe. Det kan være svært at holde styr på en dagligdag, hvis man har problemer med sin søvn, og en uregelmæssig døgnrytme gør ikke noget godt. Så hvis du finder dig selv værende træt konstant lige gyldigt hvordan du sover, eller at du generelt sover dårligt, kan det være et symptom.

– Hvis de ting du fandt spændende før, pludselig virker uinteressante. Det kan være at du tidligere har elsket at spille fodbold, men at du ikke længere er interesseret i kampene og spillene, og egentlig hellere vil blive hjemme. Eller at du plejede at elske at skrive historier, men nu ikke længere kan finde inspiration. Det er et tegn på depression at de ting der før gav dig glæde virker intetsigende, og det kan godt betyde det giver mening for dig at søge hjælp. 

– Hvis du finder dig selv trække dig fra dem omkring dig. Det er tit et tegn på depression og at have det svært, at man trækker sig fra sine elskede og isolerer sig selv i stedet for at være alene med sine problemer. Det er altid sundt at snakke med dem omkring dig for at få hjæp til dine problemer og søge støtte, men det kan også være essentielt for at have det godt. Ellers kan du snakke med nogen til terapi.